BSA 500 Goldstar / Victor
1959-ig a BSA 500 Goldstar volt az álom motor, mivel a BSA gyár versenyzője, Jeff Smith 4 alkalommal megnyerte a nemzetek krosszát. Jeff Smith-t a ’959-es nemzetek krossza után Bert Pertigo, a BSA gyár igazgatója behívta az irodájába, hogy gratuláljon a sikereiért. Bert szerint tökéletes összhangban van Jeff és az 500-as Goldstar. Jeff reakciója meglepte Pertigo-t.
A pilóta szerint eljött az ideje egy új konstrukciónak, mivel könnyebb motorra van szüksége a motocrossban.
Jeff volt a tesztpilótája a 250ccm-es BSA C15-nek. A C15 a 4 ütemű 250-es utcai változatának testvére, módosított sebességváltóval és krossz gumikkal. A BSA elindította ezt a 250-est a Brit Grand Prix-en. Jeff nem bízott semmilyen jó eredményben mivel a mezőny tele volt 2 ütemű terepre tervezett motorkerékpárokkal. Ekkor még Rolf Tibblin és Husqvarnája diadalmaskodott, illetőleg kis meglepődéssel, de Jeff Smith elhozta második helyezésért járó ezüstöt.
Három versennyel a 1964-es FIM 500 Grand Prix vége előtt, Jeff Smith megkapta a már nagyon várt, új 500-as vb motorját ami nagyobb (+210 ccm), erősebb (32 lóerő) és könnyebb (102 kg) volt mint a Goldstar. Az új motorral Jeff-nek sikerült utolérnie Rolf Tibblin-t a pontvadászatban és megnyernie a GP sorozatot. Ez volt a BSA első aranya a vb-n.
1965-ben Smith megvédte az előző évi címet 6 GP győzelemmel.
A BSA, Jeff 1965-ös vb győzelmét kihasználva, elindította a motorjának sorozatgyártását „Victor GP” névvel elkeresztelve. Chuck Minert (amerikai BSA versenyző) visszaemlékezése szerint a GP modell nem volt olyan erős és kezelhető, mint a piacra szánt Victor. Ezt azért gondolhatta, mivel a GP modell annyira keresett volt Európában, hogy nem volt szükség exportálni Amerikába.
Készítette: Horváth Barna a motocross action magazin cikke alapján
Submit a Comment